Om te veranderen moet er een behoefte of noodzaak zijn. Dit kan zijn om economische redenen of onvrede over inefficiënt werken en weinig afgeronde projecten. Zonder noodzaak is het de vraag of je moet willen veranderen.
Nu voelt bijna elke werknemer aan dat er iets in de organisatie niet goed loopt of werkt doordat processen niet transparant zijn of werk uitgesteld wordt. Projectdoelstellingen niet behaald worden wat leidt tot irritatie bij werknemers en management.
Als de pijn groot genoeg is kan de eerste stap gemaakt worden. Maar waar ga je beginnen? Wie moet er volgens jou als eerste veranderen?
Het bewustzijn dat er een verandering moet plaatsvinden wil niet zeggen dat de verandering geaccepteerd wordt door de werknemers. Men heeft immers de eigen processen, werkwijzen, heilige huisjes en cultuur opgebouwd in de jaren. Daar wil men eigenlijk geen afscheid van nemen.
De gedachte bij de meeste mensen is dat ze zelf niet hoeven te veranderen maar het is de ander die z’n gedrag, werkwijze etc.. moet aanpassen.
Wil je echt dat een organisatie gaat veranderen dan moet je bij jezelf en of je team beginnen.
Start dicht bij jezelf en zorg ervoor dat je de juiste mensen om je heen hebt die de verandering mee kunnen dragen.
Zorg voor korte reflectiecycli om